بلاگ, مقالات

انتخاب اسباب بازی برای کودک زیر 2 سال

انتخاب اسباب بازی برای کودک زیر 2 سال

در انتخاب اسباب بازی به چه ویژگی های توجه کنیم؟

در انتخاب اسباب بازی برای کودک زیر 2 سال باید به این نکته توجه کرد که کودکان با سرعت های مختلف رشد می کنند. اسباب بازی ها نیز فرایند رشد کودک را تکمیل می کنند. یک تلفن اسباب‌بازی، عروسک‌ها، خرس‌های عروسکی یا حتی اسباب‌بازی‌های آشپزی ممکن است همان چیزی باشند که کودک نوپای شما در مرحله اولیه رشد به آن نیاز دارد.

بهترین اسباب بازی برای نوزادان (0-24 ماه)

بهترین اسباب‌بازی‌ها برای نوزادان از بدو تولد تا حدود شش ماهگی شامل اسباب‌بازی‌های نرم، عروسک‌های دستی، آینه‌های کودک، جغجغه‌ها و هر چیزی که می‌توانند احساس کنند، نگاه کنند، نگه دارند، تکان دهند و بکوبند می باشند. پس از شش ماهگی، اسباب‌بازی‌هایی که نوزادان را تشویق به حرکت، خوابیدن روی شکم و خزیدن می‌کنند، مانند اسباب‌بازی‌های موزیکال، روی هم گذاشتن حلقه‌ها و جای گذاری ها مناسب هستند.

محققان می‌گویند: «از حدود ۱۲ ماهگی تا ۲ سالگی، کودکان شروع به بازی‌های کاربردی و وانمودی می‌کنند، به همین دلیل است که این اسباب‌بازی‌ها برای آنها ایده‌آل خواهند بود.»

رفتارشناسان حوزه کودک توضیح می‌دهند که اسباب‌بازی‌های بچه‌ها با رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف به کودکان کمک می‌کنند تا روی مفاهیم اساسی خود مانند تشخیص شکل و رنگ، آگاهی فضایی و غیره کار کنند. استفاده از این اسباب‌بازی‌ها بر مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت آن ها نیز می‌افزاید.

انتخاب اسباب بازی برای کودک زیر 2 سال

بهترین اسباب بازی برای کودکان2 سال به بالا

اسباب‌بازی‌های کودکان مانند بلوک و آجره، خانه‌های عروسک، مجموعه‌های پزشکی و خمیر بازی به خوبی برای حمایت از نیازهای رشد کودک از سن دو سالگی تا پیش‌دبستانی کار می‌کنند. این زمانی است که کودکان از سکانس‌های بازی طولانی‌تر و تخیلی‌تر لذت می‌برند و بازی آن ها بیشتر تداعی‌کننده، مشارکتی و روایی است.

بازی با اسباب‌بازی‌ها و استفاده از تخیل از طریق بازی وانمودی در سنین پایین، فواید گسترده‌ای دارد و تأثیر مثبتی بر رشد اجتماعی، عاطفی، زبانی و همچنین خلاقیت دارد.

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که درگیر بازی های وانمودی هستند، می توانند از زبان شفاهی منسجم تری استفاده کنند. همچنین این سبک بازی های وانمودی زمینه مناسبی برای تعامل اجتماعی، پیوند با دیگران و رشد عاطفی فراهم می‌کند.

علاوه بر تهیه اسباب‌بازی‌های مناسب سن، والدین و مراقبان نیز می‌توانند رفتارهای اجتماعی صحیح مانند نوبت گرفتن و به اشتراک گذاشتن را در طول زمان بازی تسهیل کنند.

مطالب مرتبط