بلاگ, مقالات

چگونه به بچه ها نه بگوییم ؟

چگونه به بچه ها نه بگوییم ؟

چگونه به بچه ها نه بگوییم ؟ این سوال از جمله سوالاتی است که بسیاری از والدین با آن روبه رو می شوند، با ما همراه باشید تا  بیشتر در این مورد صحبت کنیم. تعیین محدودیت برای بچه ها می تواند چالش برانگیز باشد. آنها ممکن است التماس کنند، چانه بزنند، گریه کنند، متهم کنند یا بی وقفه خواسته ای را مطالبه کنند. برخی از والدین ممکن است فقط برای جلوگیری از جنگ تسلیم شوند. دیگران به خاطر ناامید کردن فرزندانشان احساس گناه می کنند. با این حال برخی دیگر اما قاطعانه “نه” می گویند.

چگونه به بچه ها نه گفتن یک مسئولیت مهم برای والدین است. “نه” گفتن ما به بچه ها درس های مهمی در مورد زندگی و کنار آمدن می دهد.

راهکارهایی که چگونه به بچه ها نه بگوییم ؟

1) هنگامی که اعمال آنها ممکن است به کسی آسیب برساند یا چیزی را بشکند، نه بگویید

پیشگیری از آسیب، دلیل شماره یک برای نه گفتن است. کودکان ممکن است در پیش بینی نتایج بد مشکل داشته باشند، بنابراین به راهنمایی بزرگسالان برای کمک به انتخاب های معقول نیاز دارند. این نوع “نه” گفتن به بچه ها کمک می کند یاد بگیرند که از قبل فکر کنند.

ارائه یک جایگزین می تواند بچه ها را به سمت فعالیت های ایمن تر هدایت کند. مثال: «نه، شما نمی توانید روی کاناپه بپرید. ممکن است کسی صدمه ببیند، یا مبل بشکند. اگر می‌خواهید بپرید، لطفاً در محیط امن و باز انجام بدین.»

2) زمانی که می توانند به تنهایی این کار را انجام دهند، نه بگویید

گاهی اوقات بچه ها از والدین می خواهند کارهایی را برای آنها انجام دهند که خودشان می توانند انجام دهند. در حالی که لطف گاه و بیگاه والدین هیچ اشکالی ندارد، اما کودکان به تمرین نیاز دارند تا شایستگی پیدا کنند و توانایی های خود را به نمایش بگذارند. این نوع “نه” گفتن به بچه ها کمک می کند توانایی مسئولیت پذیری را یاد بگیرند.در صورت نیاز، آموزش یا حمایت ارائه دهید، اما فرزندتان را تشویق کنید که مسئولیت را بر عهده بگیرد. مثال: «نه، نوبت توست که اتاقت را مرتب کنی. یادت هست چطوری این کار انجام می شود؟”

"چگونه

3) زمانی که یک خواسته و نه نیاز است، نه بگویید

ما دائماً با تبلیغات بمباران می‌شویم، اما خرید هر چیزی که جذاب است، عاقلانه نیست. در حالی که گاهی درخواست خرید اسباب بازی کودک تان براساس یک خواسته است صرفاً دلیلی نمی شود که حتما آن را خریداری کنید مگر آنکه از روی نیاز باشد. این نوع “نه” گفتن به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند ناامیدی را تحمل کنند و بفهمند که می‌توانند چیزی را بدون داشتن آن دوست داشته باشند.

4) زمانی که برنامه ها تغییر می کنند، نه بگویید

در زندگی موضوعات پیش بینی نشده اتفاق می افتد. حتی وقتی قصد انجام کاری را داریم که فرزندانمان می خواهند، گاهی اوقات شرایط مانع می شود. این نوع “نه” گفتن به کودکان کمک می کند تا صبر و انعطاف پذیری را بیاموزند.

ایجاد یک برنامه جدید خاص می تواند به فرزند شما کمک کند تا با این تاخیر کنار بیاید. مثال: «نه، امشب نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. امیدوار بودم بتوانیم، اما بیایید برای فردا برنامه ریزی کنیم.»

5) زمانی که نیازهای شخص دیگری (به طور موقت) اهمیت بیشتری دارد، نه بگویید

بچه‌ها به طور طبیعی خودمحور هستند، اما در نظر گرفتن نیازهای دیگران، آن ها را قادر می‌سازد تا از آن عبور کنند. این نوع “نه” گفتن به کودکان کمک می کند سخاوت را بیاموزند.

ترسیم تصویری واضح از احساسات طرف مقابل، پذیرش انتخاب های مهربانانه را برای بچه ها آسان تر می کند. مثال: «نه، شما نمی توانید شنبه با دوستان خود بروید. جالب به نظر می رسد، اما ما جشن تولد مادربزرگ را داریم. ما مادربزرگ را دوست داریم، بنابراین می خواهیم مطمئن شویم که او در روز تولدش اوقات خوبی را سپری می کند. می دانم که او مشتاقانه منتظر است که با شما وقت بگذراند. اگر تو نمی آمدی او احساس ناراحتی می کرد.»

6) زمانی که مخالف ارزش‌های شماست، نه بگویید

ما از طریق انتخاب هایی که انجام می دهیم، ارزش های خود را به فرزندان خود آموزش می دهیم. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید – و ممکن است فرزندتان با صدای بلند اعتراض کند – که شما تنها والدینی هستید که تصمیم خاصی می گیرید، اما باید به باورهای خود وفادار باشید. این نوع “نه” گفتن به کودکان در مورد اولویت ها و درستکاری آموزش می دهد.

ممکن است توضیح دادن دلیل انتخاب خود به فرزندتان کمک کند، اما احساس نکنید که باید فرزندتان را متقاعد کنید که حق با شماست. بالاخره شما پدر و مادر هستید. مثال: «نه، شما نمی توانید تلفن همراه بگیرید. فکر نمی‌کنم آن‌ها برای بچه‌های هم سن شما مناسب باشند، و نمی‌خواهم در کارهای مدرسه یا اوقات خانوادگی شما اختلال ایجاد کند.»

فرزندتان برای نه گفتن از شما تشکر نمی کند، اما گاهی نه بهترین کاری است که می توانید برای فرزندتان انجام دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که شیوه فرزندپروری که بیشترین سود را برای کودکان دارد، ترکیبی از آزادی ها و محدودیت‌ها است. به عنوان یک بزرگسال، دانش و تجربه گسترده ای دارید که فرزندتان از آن برخوردار نیست. شما می توانید با همدلی، مصالحه، تغییر مسیر یا توضیح دادن “نه” گفتن را ملایم کنید، اما به خاطر فرزندتان، از نه گفتن در مواقع ضروری نترسید.